תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

בתי ספר

06/09/2006
עמודים אלול תשס"ו (706) 9
על בתי הספר בקיבוץ הדתי
בית ספר שק"ד – יסודי
מלכה סימון

בימים קשים אלו, בעוד הלב והראש נתונים לצפון ולחילנו, אנו מקיימים היערכויות אחרונות לפתיחת שנת הלימודים.

שנת תשס"ו תתאפיין בשני שינויים עיקריים בבית הספר היסודי:

האחד:
הפרדה בכתות ה' – ו' לשתי כתות בנים ושתי כתות בנות.
זאת לאחר תהליך של דיונים פדגוגיים וחינוכיים במהלך שנת תשס"ו.
מטרת ההפרדה לשפר ולהשביח את הלמידה תוך מתן תשומת לב והתייחסות אחרת על פי צרכים לימודיים ופסיכולוגים לבנים ולבנות.

שינוי נוסף שנערוך הוא שעות מותאמות בכתות ו'.
כל תלמיד בכתה ו' יוכל לבחור שני נושאים לימודיים מתוך ששה נושאים.
הבחירה תעשה תוך שקול דעת עם ההורים והמחנכים.
המטרה – לתת מענה להבדלים הבין אישיים, גם בנוגע לשאלה מה ללמוד וגם איך ללמוד. לאפשר לכל תלמיד לשים דגש על מה שמתאים לו לאופיו וליכולותיו.

נושאי הלימוד:
חוק ומשפט, גמרא, מצוות התלויות בארץ וחקלאות קדומה, חשיבה מתמטית, מחשב, נתוח מקורות דרך התיאטרון ועוד.
הלימוד יתקיים בצורות שונות: סימולציות, חקר, בניית מצגות ועוד.

בנוסף לכך נמשיך בתהליך של לימוד תורה תוך כדי עיבוד התכנים הנלמדים באמצעות הדרמה
בכתות ג'-ד'.

שינוי נוסף אותו נחווה בשנת הלימודים הקרובה: חולצה אחידה.
לאחר דיונים בוועד הורים ובצוות בית הספר הוחלט על תלבושת אחידה שתכלול חולצה במגוון צבעים עם לוגו בית הספר. החלטה זו תמנע (כך אנו מקווים) ויכוחים בכל הנוגע לצניעות ולראוותנות בלבוש.


בתקווה לשנה פוריה והעיקר שקטה ובטוחה.



מלכה סימון היא מנהלת בית הספר היסודי
שק"ד - חטיבת ביניים ועליונה
נגה גיל

את שנת הלימודים תשס"ז נפתח בתפילה לבורא עולם שישים עלינו ועל כל עם ישראל שלום, טובה וברכה.
בימים אלו, תלמידנו העולים לי"ב עומדים ערב יציאתם למסע לפולין ובמקביל עמלים המורים להכין את שנת הלימודים החדשה יחד עם צוות בית הספר כולו.
מעט מהחידושים שיהיו השנה:
ראשית, את בית הספר שק"ד העל-יסודי ינהל מעתה משה (קינלי) טור פז שמגיע אלינו מירושלים. אנו מאחלים לו הצלחה רבה!
בתשס"ז, נמשיך בפיתוחו של בית המדרש שנפתח בשנה שעברה לתלמידי שכבות ח' – ט' ובמסגרתו ילמדו תורה בחברותות ובשיעורים, תלמידים הרוצים בכך. כמו כן יערכו שיעורי בחירה בשכבות ז-ט במגוון מקצועות: ערבית, פיסיקה, אמנות, דרמה ועוד. זאת במטרה להביא את התלמידים ללמוד ממקום שלבם חפץ, להצטיין בתחום העניין שלהם ולקצר קצת את יום הלימודים. בשכבת י', נערוך תוכנית ניסיונית להעמקת הקשר לחקלאות ולעמק שלנו.
חידוש נוסף הוא התלבושת הבית ספרית אותה ילבשו תלמידנו. המדובר בחולצת טריקו עם לוגו בית הספר המהווה דרישה ברורה יותר בתחום ההופעה, שתסייע בידינו - הורים ומחנכים, בחינוך התלמידים להופעה הולמת ומכובדת.
בפנינו עומדות עוד משימות חינוכיות גדולות ונקווה לשנה פוריה עם התקדמות בכל התחומים.


בית הספר העל יסודי בקבוצת יבנה
נחמיה רפל

בפתחה של שנת לימודים חדשה

"תחל שנה וברכותיה". בשנים האחרונות, כל שנה מחדש ובאופן בלתי תלוי, אנו מריצים תוכנית חדשה בבית הספר העל יסודי בקבוצת יבנה, או שלפתע אנו ניצבים בפני מציאות חדשה. בנוסף לתוכניות הלימודים המתעדכנות ומשתנות חדשות לבקרים, ובנוסף לשינויים שמקורם בהחלטות תקציביות של משרד החינוך, עמדנו בשנים האחרונות, כל שנה מחדש ובאופן בלתי תלוי, בפני משימה חינוכית ייחודית.
לפני שנתיים קידמה קבוצה של תלמידים ותלמידות מארה"ב את פני תלמידינו השבים מחופשת הקיץ. תוכנית הניסוי של "נעל"ה ארה"ב", הביאה אותנו לראשונה ל-5 כיתות אֵם ולמעלה מ-100 תלמידים בשנתון, וגם בחינוך אי אפשר להתעלם מהכמות כאשר מדברים על איכות.
לפני שנה קלטנו קבוצה גדולה של תלמידים מְפוּנִים מגוש קטיף. בשבוע האחרון של אוגוסט 2005, שבוע לפני תחילת שנת הלימודים הקודמת, הם הגיעו אלינו בעשרותיהם, בנים ובנות, ומאז הם עִמָנוּ, משתלבים בכל העשייה החינוכית-לימודית. לאחר שנים של לימוד בחבל ארץ מוּכֶּה אינתיפאדה, ולאחר שנה קשה במיוחד, שנת ההינתקות שהסתיימה בפינוי ובהרס הבית, עמד בפנינו האתגר לתת לתלמידי גוש קטיף את אותה תחושה של בית, של יציבות ושל אהבה, שרק בתוכו ניתן ללמוד ולהתחנך.
השנה לא תקדם את פני הבאים תוכנית חינוכית חדשה, אלא תשתית משודרגת. כבר באמצע תשס"ו חנכנו את בית הכנסת החדש, שהוקם כקומה שנייה מעל אגף המנהלה בבית הספר, ועמו יש למנות בתוך ההתחדשות הפיזית את "חורשת הבנים" שנוסדה ע"י בוגרי י"ב; את הכיתות החדשות בחטיבת הביניים ובתיכון; את סככות הצל והספסלים המוצבים במקומות שונים בבית הספר ובפנימייה; את הציוד החדש בפנימייה; את התוספת החשובה של חדרי שירותים בבית הספר, ואת המבצע הגדול של צביעה חיצונית ופנימית בבית הספר ובפנימייה.
לאחר סוכות יחול שינוי נוסף: "תלבושת בית ספרית". הדיונים בנושא החלו כבר לפני למעלה משנה, ובמגרות יש לנו מספר החלטות ישנות המאשרות עקרונית את התוכנית החינוכית-ארגונית. לא מפליא לקרוא שוועד ההורים תמך במהלך מראשיתו, ואף יזם אותו במידה רבה, ורק לתלמידים היו השגות. במהלך השנה האחרונה הגיע ציבור המורים למסקנה שצריך לעשות מעשה, גם אם אינו מקובל על כולם. הרגשנו פיחות זוחל, והחלטנו – גם מסיבות של נהירה אחר מוּתגים ויוקרה, אך בעיקר בכדי לשמור על נורמות הצניעות המקובלות אצלנו – לפתוח את השנה בלימוד ובהסברת הצורך במעבר ל"תלבושת אחידה".
ה"מרכז ללימודי אמנות" ממשיך לצעוד קדימה, ולאחרונה יצא לאור תקליטור חדש עם אוסף יצירות אמנות על "הגר". המצגת הנהדרת נותנת זווית ראייה חדשה לסיפור התנ"כי, והיא מצטרפת לקודמותיה: "משה בתיבה", "משה ובנות יתרו", "יציאת מצרים", "בנות לוט" ו"אשת חיל" – הנמכרות כולן בבית הספר, גם למורים מבתי ספר דתיים וכלליים המבקשים להעשיר את שיעורי התנ"ך והאמנות, וגם לציבור הרחב המספר את התנ"ך לילדיו באמצעות תמונות.
נצרף את כל העשייה הזו לפתיחת המגמה למוסיקה לפני שנה, להוספת תקן של "רב הפנימייה", ולמאמצים לשמירה על התוכניות הייחודיות והטובות שייסדו דורות ראשונים – ונבין גם מדוע ידינו עמוסות בעבודה, וגם מהו המקור לתודה שאנו נושאים לרבונו של עולם שזיכנו "לשמור ולעשות, ללמוֹד וללמֵד".

נחמיה רפל הוא מנהל בית הספר העל יסודי של קבוצת יבנה
בית ספר דע"ת
מהנעשה בחצר בית ספר דע"ת
יחזקאל לנדאו

כל מי שעובר באזור בית הספר או בכביש העוקף, רואה בוודאי שבית הספר נראה לאחרונה כאתר בניה. מה עושים שם??
א. לפני מספר שבועות העמידו לאורך הגדר עשרה מבנים יבילים מבטון. מבנים אלו הוצאו לפני שנה מגוש קטיף, וחיכו שנה ליד קיבוץ גבולות, עד שהוצבו ביעדם החדש. המבנים באים להחליף חדרי לימוד שהיו בקרוונים וכדומה. ארבעה מבנים מרובעים, שמעליהם נבנה גג רעפים, ישמשו בע"ה ככיתות אם (למרות שהם קטנות מכיתות רגילות), שש הכיתות המלבניות (שהן יותר קטנות) ישמשו לחדרי הקבצה וכדומה. בימים אלו משפצים את הכיתות הללו, ומרכיבים להם חשמל ומזגנים. כדי שיהיה מספיק חשמל בבית הספר גם לכיתות אלו, עובדים על חיבור קו חשמל חדש, ישירות מחברת חשמל לבית הספר.
ב. מיגון הכיתות הקיימות – ממשלת ישראל החליטה למגן את בתי הספר בעוטף עזה, באופן שישפר משמעותית את מצב המיגון הקיים. באופן מעשי הוחלט למגן בכל אחד משלושת המבנים הישנים את שתי הכיתות האמצעיות, ואת המסדרון שלפניהן. המיגון יתבצע על ידי הקמת גג בטון מעל השטח הממוגן, וקצת יותר מכך (דומה לגיל הרך אך לא זהה). במבנה החדש (ששימש את כיתות א'-ג') הוחלט על ידי פיקוד העורף למגן רק את החלל המרכזי (על ידי גג פלדה שיורכב במקום הרעפים שהורדו ואלמנטים נוספים). הרעיון הוא שבשעת אזעקה של "שחר אדום" (שתושמע במערכת הכריזה של בית הספר) התלמידים שלא נמצאים במרחב מוגן, ירוצו מהר למרחב המוגן הסמוך.
כל הסיפור הזה אמור להסתיים עד פתיחת שנת הלימודים, מה שלא נראה סביר. יחד עם זאת, הובטח לנו על ידי מנהלי הפרויקט, שמיום פתיחת שנת הלימודים, יעבדו בשטח בית הספר רק לאחר סיום יום הלימודים. אנחנו מניחים שכל הפרויקט הזה יכער מאוד את בית הספר, אך הדבר לא בשליטתנו, ונשתדל למזער את הנזקים עד כמה שאפשר.
ג. באופן מעשי, אנחנו בודקים אפשרות שתלמידי היסודי (הצעירים שבחבורה) ילמדו מראש במרחבים מוגנים, על מנת שלא יצטרכו לרוץ בעת אירוע. אין ספק שזה יגרום לשינויים ארגוניים ולפיזור מסוים של החטיבות, אך במצב הנוכחי, נראה לנו שזה עדיף.
בתקוה לשנת לימודים שקטה ושלווה, פוריה ונעימה

הערה אישית:
לעניות דעתי, מדיניות המיגון של ממשלתנו היא מדיניות שגויה מאוד. ברור לכולם שלא ניתן למגן את כל המדינה, וגם לא את כל עוטף עזה. אולם הספורט, המעבדה, בית הכנסת של החטיבה ועוד לא ימוגנו. וכי תלמידינו נמצאים כל היום רק בכיתות?! נכון שזה יותר טוב מכלום, אך הגיע הזמן שנבין שיש להילחם בטרור כראוי, ולגרום לכך שלא יוכלו לירות עלינו קסאמים!! רק אז נרגיש שהגנו על ילדינו כראוי. צריך להבין שההנחיה הנכונה היא למגר ולא למגן.


חסר רכיב