תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

לא עוד קינות

25/08/2009
עמודים מנחם אב תשס"ט 735 (9)
"הלוואי ולא תהיינה עוד קינות כלל"


שיחה עם ד"ר טליה הורוביץ
רבקה שאול בן צבי

ייחודה של הקינה העברית בריבוי פניה בניגוד גמור לקינות העולם
כוחות נפש מקוטבים של רגש ושל שכל משמשים בה בערבוביה
פניה אינם אל מת בלבד אלא גם אל החי

פתיחה
שנים אחדות מחייה הקדישה הד"ר טליה הורוביץ למחקר הקינה העברית במסגרת עבודת דוקטורט שהתגלגלה לספר מרשים ; ד"ר טליה הורוביץ היא חוקרת ותיקה בעלת פרסומים רבים בתחומי ספרות ומקרא ומה שביניהם; מרצה במכללה האקדמית "שאנן" ובמכללה האקדמית "גליל מערבי" הקשורה לבר-אילן. מורה מעולה ומרצה ששמה הולך לפניה. טלי, אישה יפה, אופטימית ועליזת מראה, נראית כה שונה מתחום המחקר בו בחרה...

טלי, מה פתאום קינה?
שאלת הביצה והתרנגולת. קינות ימי הביניים (של חול ושל קודש) עניינו אותי בשלבים שקדמו לעבודתי המחקרית. בהמשך התוודעתי לאצ"ג, וכשהסתבר לי שזו הסוגה השלטת בשירתו, החלטתי לרוץ אתה...
חזרתי אל המקרא ואל סוגות המשנה של הקינה המצויות בו לרוב (פרטית, עצמית, לאומית, נבואית ואוניברסאלית). קינות צרות ממדים וספרי קינה שלמים, כאיכה וקהלת. שבתי אל ימי הביניים, ובדרך עברתי דרך הקינות שבמסכת מועד קטן (ביניהן "ריקוד עם", שאינו אלא קינה: "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר"...). כך 'הריתי' סוגת על – קינה עברית – ששמשה לי כבסיס להשוואה.
האם יש אפיון מיוחד לקינה העברית?
ייחודה של הקינה העברית בריבוי פניה. ניתן לקרוא על כך בהרחבה בספרי, "הקינה בשירת אורי צבי גרינברג" (2008).ייחודה ביציאתה מאיליה אל כוח, מבכי אל תקווה – בניגוד גמור לקינות העולם. כוחות נפש מקוטבים של רגש ושל שכל משמשים בה בערבוביה. פניה אינם אל מת בלבד אלא גם אל החי. בחלק ניכר מהקינות נתון המקונן בעיצומו של קונפליקט, בניגוד למחשבה המקובלת, שקינה מדוּבבת לאחר קונפליקט.

מה המקור לקינות ט' באב?
קינות תשעה באב? נושא רחב. ראשיתן במגילת איכה, בעלת חמשת הפרקים האלפביתיים, ובפרק ג' אלף בית משולש. בפרק שאין בו א"ב (פרק ה') יש 22 אותיות א"ב. בכולן קודמת הפ"א לעי"ן – שיבוש מכוון, המלמד על חורבן, ואולי גם מפני שאין הפה מסוגל לבטא את מה שהעין רואה.
קינות תשעה באב מכילות גם את קינותיו של אלעזר הקליר, קבוצה גדולה של קינות מימי מסעי הצלב וכמובן את קבוצת ה"ציונים", שאביהם הרוחני הוא ר' יהודה הלוי, בעל "ציון, הלא תשאלי לשלום אסירייך" – שיר חול לכתחילה, שהוסב לשיר קודש. בין הציונים הללו נמצאת גם קינתו המפורסמת של המהר"ם מרוטנברג, "שאלי, שרופה באש", שאינה קינה על ציון ועל חורבן ועל גלות, אלא על שריפת התלמוד בפריס ב-1248. אביו הרוחני של ריה"ל הוא, כנראה, פיוט אנונימי, "אלי, ציון ועריה כמו אישה בציריה".
אחד ממאמרי עסק ב"משפחולוגיה" של ה"ציונים", היינו בזיהוי הסב, האב, הבנים והנכדים, בתוכם נעמי שמר ("ירושלים של זהב"), ולהבדיל, שתי מחרוזות "הציונים" של אצ"ג. הנה אחד מתוכם, שהוא גם שיר אהבה אדיר:

רַק זֶה שֶׁאָהַב אַהֲבָה עַד תַּכְלִית אָטוֹם שֶבַּגּוּף
וְאָבְדָה לוֹ בִּזְמַן, וּלְעֵת עֶרֶב עַצֶּבֶת בַּיָּד לוֹ,
כְּעֶצֶב כְּנַף נֶשֶׁר, שֶׁכֹּח הַדּוַי לֹא עָמַד לוֹ,
אַחֲרֵי הִגָּמְלוֹ בְּרוֹב זְמַן מִלָּעוּף –
יוֹדֵעַ נָכוֹן, מָה אָבַד לִי בִּזְמַן בָּךְ, צִיּוֹן!

וַאֲשֶֹר לֹא אָהַב כֹּה דָּבָר מִיָּמָיו: לֹא אֵם, לֹא אִשָּׁה,
וַיִּמְצָא בְכָל חֵיק, בְּכָל אֶרֶץ, תְּמוּרוֹת... וְגַם לֹא
כָּאַב אֶת מַכְאוֹב הַפּרוּד וְלֹא בָא לֵיל בַּדָּם לוֹ,
לֹא יֶעֱצַב בָּךְ, צִּוֹן! וְהוּא לֹא יְאֻכְזַב,
כִּי לֹא יְחַפֵּשׂ בְּחַיָּיו מַה שֶׁאֵין – וְהָיָה – בָּךְ!
(מתוך: כל כתבי אורי צבי גרינברג, ג', 134)

הבנתי מספרך שקינות יכולות ללבוש צורות רבות....
כמובן שקינות יכולות ללבוש צורות רבות. אצל אצ"ג במיוחד, סונטות (שאצ"ג יצא נגדן ב"כלפי תשעים ותשעה", אך כנראה נכבש על ידן. מצאתי בשירתו ע"ז סונטות!), בלדות, בתוכן בלדות נעדרות עלילה; שירים ליריים; וכן פואמות ארוכות במיוחד.
בעבר המחזתי חלק משיריו, במיוחד הבלדיים הארוכים ("הקבר ביער" כדוגמה).

האם יש לך תחומי מחקר נוספים?
תחומי מחקר נוספים? בוודאי. אני בינתחומית, בעיקר מפגשי מקרא וספרות.
כתבתי על זיקתם של שירי נעמי שמר לדמויות מקרא וללשונו, על זיקת שירי קהלת של נתן יונתן לתשתיתם המקראית, על סיפורו החתרני של עמוס עוז ("פתאום בעומק היער") המתעמת עם סיפור הבריאה – מזה, וחזון אחרית הימים – מזה.
על מדפי ארון הספרים היהודי שלי נחים אפוא בכבוד רב גם יצירות ספרותיות.
איזו קינה מקינות ט' באב מדברת אלייך במיוחד?
איזו קינה מקינות תשעה באב אני אוהבת במיוחד? מזוכיזם בהתגלמותו. הלוואי ולא תהיינה עוד קינות כלל, גם לא אוהבת לבחור, אם צריך: "ציון הלא תשאלי לשלום אסירייך" .


משואות יצחק

חסר רכיב