תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

פרשת תצוה תשס"ז 2007 (40) מאת הרב שמואל סלוטקי

05/03/2007



דף פרשת השבוע
הקיבוץ הדתי



י"ג באדר תשס"ז, 3.03.07

פרשת תצוה


בגדי כהונה - חיצוניות או פנימיות?

מאת הרב שמואל סלוטקי, קיבוץ עין הנצי"ב

  


מה חשוב יותר בבגד? על מה התורה שמה דגש - על הצדדים החיצוניים או העל המהות הפנימית?

תפקיד כפול יש לבגדים  על פי פסוקי התורה: 

א. (כ"ח, מ"ב) 'וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה' - ומצד זה אכן טוב שיהיו הבגדים פשוטים אך יעילים ומכסים את כל שצריך.

ב.  (כ"ח, ב') 'וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת' .

וכדברי הרמב"ן: "שיהיה נכבד ומפואר במלבושים נכבדים ומפוארים 'כחתן יכהן פאר', כי אלה הבגדים לבושי מלכות הן כדמותם ילבשו המלכים בזמן התורה".

תפיסה זו מתאימה לגישה הרווחת היום בפרסום ובשיווק של בגדים - 'הבגד עושה את האדם'. היום יש אנשי מקצוע המוגדרים כ'יועץ תדמית אישי' שתפקידו או תפקידה להלביש את האדם בצורה כזו שיעביר מסר מסוים לקהל היעד שלו, מתוך ידיעה ברורה שהצורה בה אדם מתלבש משפיעה על יחס הסובבים אותו אליו. מחקרים שנעשו באוניברסיטאות מדברים על כך שהערכת המרצים על ידי הסטודנטים מושפעת רבות מהדרך בה הם מתלבשים.

השפעה זו לא נותנת אותותיה אך ורק ביחס לקהל הסובב את האדם אלא משפיעה גם על המתלבש עצמו. כפי שכתב ספר החינוך על הכהן המולבש בבגדי כהונה - "צריך להתפייס כל מחשבתו וכוונתו אל העבודה (במשכן). על כן ראוי ללבוש בגדים מיוחדים אלה, שכשיסתכל בכל מקום שבגופו מיד יהיה נזכר ומתעורר בלבו לפני מי הוא עובד".

מי לא מכיר את התופעה שחייל מילואים הלבוש מדים ומחכה להסעה, ירשה לעצמו פעמים רבות לשבת גם על הרצפה, על החול ועל הבוץ, מה שאין כן אותו אדם הלבוש בבגדיו האזרחיים, שגם אם הם ניתנים לניקוי - לא יעלה על דעתו לשבת כך. מילואימניק זה, שבחיי היום יום האזרחיים הוא לבוש בחליפה ועניבה לא יעז לשבת על ספסל שיש עליו אבק, אך הוא יעשה כך כשהוא לבוש מדים. הוא אשר אמרנו - 'הבגדים משפיעים על האדם'.

אולם התורה מדגישה שלא נטעה. אין מדובר כאן רק בהשפעה חיצונית של הבגדים אלא גם, ואולי בעיקר, 'האדם שבטנק ינצח' – האדם שנמצא בתוך הבגדים הוא מהות העניין.

בגד יכול לגלות את האישיות של הלובש, אך יכול גם לרמות.

בגד יכול להיות גם 'בגידה'.

ומעיל יכול להוות גם 'מעילה'.

בגד ימלא את תפקידו הכפול, רק אם הוא מתאים לאישיות המלובשת בו.

הבגד צריך לבטא את מהותו של האדם הלובש אותו. מסיבה זו כהן שעבד כשהוא לבוש בבגד שארוך עליו, או קצר עליו, פסל את עבודתו – 'ולבש הכהן מדו בד'. הסיבה לכך אינה רק משום שאין כאן כבוד לעבודה, אלא משום שבגד זה אינו תואם את מידתו – מהותו של האדם!

ההלכה מדגישה שהבגדים צריכים להיות עשויים 'לשמן' בכוונה. ואם שפך צבע לסיר בו צובעים את הבגדים ולא כיוון 'לשמן', פסל את הסיר כולו.

הגמרא (יומא מ"ז, א') מספרת: "תנו רבנן: שבעה בנים היו לה לקמחית, וכולן שימשו בכהונה גדולה. אמרו לה חכמים: מה עשית שזכית לכך? אמרה להם: מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי. אמרו לה: הרבה עשו כן ולא הועילו".

המעשה החיצוני מועיל ומשפיע כאשר הוא בא מתוך צניעות פנימית. אי אפשר לחקות צניעות פנימית במעשים חיצוניים. צניעות היא תכונת נפש עמוקה שמעשים חיצונים בלבד לא יולידו אותה. אולם הם בהחלט יכולים לחזק ולהעמיק אותה. 

הבגד אומנם עושה את האדם, אבל השאיפה היא שהאדם יגיע למצב בו הוא מתאים לבגדו.

 

_____________________________________________________________


הרב שמואל סלוטקי משמש כרב של קיבוץ עין הנצי"ב. נשוי לטלי ואב לשבעה. בוגר תואר שני בתלמוד, דיין בבית דין הצבאי לגיור.



אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/.

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il  ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: kdati@walla.com

 

אתר האינטרנט של הקיבוץ הדתי: www.kdati.org.il 

 


דף פרשת השבוע כקובץ WORD להדפסה


חסר רכיב