תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

פרשת בא תשס"ז 2007 (35) מאת הרב מרדכי ורדי

28/01/2007



דף פרשת השבוע
הקיבוץ הדתי



ח' שבט תשס"ז, 27.01.07

פרשת בא


דם לידתה של אומה

מאת הרב מרדכי ורדי, קיבוץ ראש צורים

  


"בשני דמים ניצולו ישראל ממצרים בדם פסח ובדם מילה, שנאמר (יחזקאל ט"ז): 'ואומר לך בדמיך חיי ואומר לך בדמיך חיי בדם פסח ובדם מילה'" (מדרש רבה שמות, פרשה י"ז, פסקה ג').

המדרש משתמש בפסוקים מיחזקאל הכופלים את הביטוי "בדמייך חיי" כדי לבסס את הרעיון שישראל נגאלו בזכות שתי מצוות הקשורות בדם. עיון ביחזקאל בפרק ט"ז מגלה שמדובר בנבואת תוכחה. הנביא מספר סיפור שהוא משל מרוכז על יחסים בין ישראל לקב"ה.

הסיפור הוא על תינוקת נטושה שהושלכה על פני השדה בו ביום שנולדה. ועדיין חבל הטבור מחובר לשליה, והתינוקת מוטלת בעפר הנדבק אל דם הלידה ויוצר עיסה דביקה של בוץ, תמונה מאוד לא אסתטית – "וַתֻּשְׁלְכִי אֶל פְּנֵי הַשָּׂדֶה בְּגֹעַל נַפְשֵׁךְ בְּיוֹם הֻלֶּדֶת אֹתָךְ".

ואז מגיע הגואל: "וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי" - המושיע עובר ורואה את התינוקת הזרוקה ומחליט לאמץ אותה, והוא מעודד אותה ואומר לה, או לעצמו, שלמרות ההזנחה, הלכלוך והזיהומים המעורבים בדם הלידה, היא חיה תחייה. החזרה פעמיים על הביטוי מלמדת שהאיש הנדיב שאוסף אליו את התינוקת נחוש להציל אותה.

התוכחה של יחזקאל היא כנגד התינוקת, שלמרות החסד של המושיע אותה היא בוגדת בו – כך ישראל בגדו בה' המושיע אותם ממצרים.

הדימוי אצל יחזקאל של עם ישראל לתינוקת מושלכת בצד הדרך, מתגוללת בדם הלידה, לקוח מהווי החיים של ישראל במצרים – נשים שלא יכלו להסתיר את הילדים היו יולדות בשדה רחוק מעיניה הפקוחות של המשטרה החשאית המצרית, ולפעמים היו נאלצות לנטוש את התינוקות מפני הסכנה. התמונה המשמשת את המשל היא דימוי המשתמש בחומר ריאליסטי מבחינה היסטורית.

המדרש משתמש בביטוי "בדמייך חיי" הלקוח מיחזקאל כדי להסביר את הזכות של ישראל להיגאל, ותלה זאת בשמירה על שתי מצוות התלויות בדם – דם הפסח ודם המילה. על ידי השימוש בדימוי זה מתוארים דם הפסח ודם המילה כדם של השלייה. המדרש מציע דימוי ויזואלי שבו הדם על המשקוף והדם הנשפך במילת הזכרים מצטייר כדם של לידת אומה. מבחינה רעיונית ההצעה היא שהאומה הישראלית נולדת מתוך הצהרת זהות בשתי מצוות חניכה הקשורות דווקא בדם. זוהי חניכה לברית לאומית עם ד', התובעת מסירות טוטאלית של העם הנבחר להגשים את הייעוד והשליחות המונחת מעתה על כתפיהם.

שתי המצוות הללו הן שתי מצוות עשה היחידות, שהנמנע מלקיים אותן עונשו כרת. באופן זה התורה מסמנת את שתי המצוות הללו בחשיבות עליונה. דם המילה ודם הפסח משלבים שני סוגי זהות: זהות לאומית קולקטיבית, שבאה לידי ביטוי בדם הפסח, וזהות אישית של ברית מילה, על בסיס הברית הלאומית. ביטול הזהות פורם את הקיום של הפרט והעולם כולו שתיקונו תלוי בשמירת הברית הזו.

מאוחר יותר השתרש בתרבות הישראלית הביטוי "בדמייך חיי", כדי לתאר את המחיר הלאומי של הנופלים במערכות ישראל.

הראשון שמצאתי משתמש בפסוק במובן זה הוא הרב קוק, בדברי ההספד על הנרצחים במאורעות תרפ"א שכתב לבנו הרצי"ה: "הלב הומה והכאב עצום על חללי אחינו הקדושים אשר נפלו בידי מרצחים אבל סוף כל גם מהמכה הזו תתוקן רטיה והפתגם הקדוש של בדמייך חיי יקויים כאן בכפלי כפליים משל אשתקד" (אגרות חלק ד', עמ' ק"ח). ואחריו התפרסם שירו של אברהם יאיר שטרן שגם הוא משתמש בפסוק באותו אופן: "הרי את מקודשת לי מולדת \ כדת משה וישראל... ורחקו ממך מבלעייך\ בחיי ובמותי \ אני ראשי אלין בחיק הרייך \ את בדמי לעד תחיי". בשיר הזה יאיר עושה פראפרזה על הפסוק. הוא כבר רואה את עצמו לן בחיק ההרים ודמו נותן חיים למולדת.

_____________________________________________________________


הרב מרדכי ורדי משמש כרב קיבוץ ראש צורים מזה שמונה שנים. הוא עומד בראש מגמת תסריטאות בבית הספר לקולנוע "מעלה".



אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/.

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il  ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: kdati@walla.com

 

אתר האינטרנט של הקיבוץ הדתי: www.kdati.org.il 

 


דף פרשת השבוע כקובץ WORD להדפסה


חסר רכיב