תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

פרשת וארא תשס"ז 2007 (34) מאת יכין אפשטיין

21/01/2007



דף פרשת השבוע
הקיבוץ הדתי



א' שבט תשס"ז, 20.01.07

פרשת וארא


הנהגה של מעשים

מאת יכין אפשטיין, מנהל ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים

  


פרשות שמות-וארא מביאות לנו את תחילת מנהיגותו של משה - מנהיגות שאינה קלה אפילו למשה רבנו. ברצוני לבחון מספר היבטים בשלבים הראשונים של מנהיגותו.

לפני שניגש לפרשותינו, הבה נחזור 'שבוע אחד' אחורה. משה מגיע למצרים לאחר ההתגלות הגדולה בסנה ומדבר עם העם. תגובת העם מפתיעה:

"וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ".

כל מנהיג מייחל שקהלו-עמו יצטרף אליו ויאמין לדבריו ולחזון אותו הוא מציג. אבל התגובה הקשה של מצריים מאפילה על הצלחתו של המנהיג. כובד היד של פרעה ושוטריו גורמת לשוטרי בני ישראל לבא בתלונות קשות למשה ואהרן:

"יֵרֶא ה' עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ"

המנהיג פונה אל הקב"ה ושואלו:

"לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי: וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ".

וכאן עונה ה' בסופה של הפרשה הקודמת ובפרשותינו. ה' מעניק נבואה למשה על העתיד להתרחש בטווח הקרוב ובטווח הרחוק. נבואה שיש בה חזרה על דברים שנאמרו במעמד הסנה ובהזדמנויות אחרות. לכאורה, העם השומע את הנבואה הגדולה - אמור להאמין כפי שקרה בעבר. אך לא, כאן עולה המשבר השני הגדול מהראשון, במנהיגותו של משה:

"וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה".

מדוע העם אינו שומע אל מנהיגו המביא את דבר האל? מה המשמעות של המשבר? לאן הוא מוליך את יחסי המנהיג ומונהגיו?

ה' הרואה את מצוקותיהם של משה ואהרן אומר להם כך:

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"

מהו הציווי? המשכה של הפרשה דן בתולדות המשפחה של משה ואהרן בני שבט לוי, ולכן אין כל פירוט של ציווי של ה'.

רש"י שראה בעיה זו פירש את הציווי בצורה הפוכה: "צום עליהם, להנהיגם בנחת ולסבול אותם". רש"י מפרש את הציווי כמתייחס לדרך הנהגתו של משה לעמו.  כלומר, הציווי של הקב"ה מלמד את משה להכיל את הקשיים של עם ישראל המשועבד.

כשאנו בודקים היכן הפעם הבאה בה פונה משה לעמו, עלינו לדפדף קדימה דפים רבים ולעבור את רוב עשרת המכות, ורק לפני מכת בכורות מופיעים דבריו של משה לעמו:

"דַּבֶּר נָא בְּאָזְנֵי הָעָם וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב".

ואחרי זה הציווי הגדול על קורבן הפסח. מה פשר הנתק בין המנהיג לעמו ומהי דרך החזרה של המנהיג לעמו? במהלך כל תקופת המכות, שבוודאי לא היתה קצרה, העם ומנהיגו אינם נפגשים (כך לפחות התורה מתארת יחסים אלו). המפגש הראשון בציוויו של ה' הוא סביב שאלת הכלים ממצרים והציווי על קורבן הפסח. שני מעשים המדגישים מציאות אחרת של בני ישראל במצרים.

אם אנו בוחנים את מנהיגותו של משה (בהנחיית האל), עולה שבשלב הראשון סגנון המנהיגות הוא הנהגה ישירה של נאומים ונבואות. לאחר התמהמהות הגאולה והקשיים שהתגלו, ההנהגה הישירה של משה מתחלפת ורק מעשי הניסים שהוא מחולל בשם ה' - הם שיוצרים מחדש את הקשר. העם רואה את המכות, את 'נצחונו' של משה על פרעה. משה 'קונה' נקודות זכות מהעם ורק אז הוא חוזר לדבר איתם.

משה יעבור עוד הרבה משוחות בהנהגתו את העם. ההתנסות הראשונה מגלה לנו מימד אחד של דרכי הנהגת ציבור, ובוודאי ציבור במצב קשה. מי יתן וכל מנהיגינו, בהווה ובעתיד, ילמדו מדרך הנהגתו של משה - עשה מעשים ורק אחר-כך דיבר אל העם.

_____________________________________________________________


יכין אפשטיין, מנהל ישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים, בן קיבוץ סעד, מתגורר בנוף איילון, נשוי לתחיה ואב לארבעה. בוגר תוכנית השילוב בישיבת הקיבוץ הדתי בעין צורים. שימש כר"מ בישיבה והיום משמש כמנהלה. לומד לתואר שלישי בתלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. מלמד משפט עברי ותלמוד באוניברסיטה הפתוחה.



אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/.

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il  ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: kdati@walla.com

 

אתר האינטרנט של הקיבוץ הדתי: www.kdati.org.il 

 


דף פרשת השבוע כקובץ WORD להדפסה


חסר רכיב