תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

75 שנה לקיבוץ הדתי

22/03/2004
עמודים (681) 6 אדר תשס"ד
75 שנה לקיבוץ הדתי - נחום ברוכי
סע וטייל בעקבות היובל

טיול חודש אדר – הגלילה

חלוצי העליות הראשונות רקדו עד כלות הכוחות "אל יבנה הגליל" ...
גם לקיבוץ הדתי יש פרק גלילי בתולדותיו, והפעם נצא בעקבותיו.
תחנה ראשונה: ביריה
להלן האמת ההיסטורית: כשהמוסדות החליטו להקים יישוב יהודי שיגשר בין צפת ליישובי אצבע הגליל, והקרקע לא הספיקה ליישוב חקלאי, העלו למקום את המחלקה הדתית של הפלמ"ח. הקיבוץ הדתי לא אהב את הפלמ"ח (שנחשב לגוף פוליטי) וגם לא גילה עניין בנקודה שהוצעה לו. רק אחרי שהבריטים עצרו את הפלמ"חניקים, והמונים עלו להקים את ביריה מחדש, נאנס הקיבוץ הדתי על ידי חברי בני-עקיבא לקבל את הנקודה.
מתוך "עלונים": "שתי דעות התהלכו בתוך התנועה בעניין התאחזות ביריה. האחת דרשה - אם נאסרו חברי 'תורה ועבודה' – חייבת התנועה למלא את מקומם. והשנייה - אם יש צורך להחזיק את ביריה מטעמים פוליטיים, הרי את כוחותינו המעטים מוטב לנצל לדברים תועלתיים יותר. גברה בתוכנו ההרגשה הסנטימנטלית על השיקול המשקי: יישוב דתי שבו עמדה עריסתו של מחבר השולחן ערוך לא יימסר אלא למקיימי ה'שולחן ערוך'... מספר החברים שעלו בינתיים, לאחר שהצבא (הבריטי) עזב את המקום, מגיע ל 27 חברים בהם 5 חברות... מים מובאים על החמור מן המעיין, משום שהצבא השתמש בכל המים שנאגרו בחורף".
בשנת תש"ז התקבלה קבוצת ביריה לקיבוץ הדתי.
באביב תש"ט (סוף מלחמת העצמאות) מדווח "עלונים": "בימים האחרונים עלו שלושה גופים חדשים שלנו לאזורים עשירים באדמות ובמים. בגליל העליון נטעו את אוהלם חברי קבוצת שחר, רובם מעולי ארצות המזרח הקרוב. בגליל התחתון התיישבו אנשי הגרעין האנגלי בקב' לביא מול קן הפורעים לשעבר, לוביה, ועל עורק הדרכים לגליל" (השלישי הוא בני דרום).
תחנה שנייה: שחר
"ביום ג' י"ז אלול תש"ח, קיבל היישוב בגליל עידוד רב מתוך שכנות טובה. קבוצת 'שחר' עלתה בקרבת ביריה, אי שם בגליל. במקום בנייני אבן ומעיין. מסביב לכפר (ביריה הערבית) שטחי מטעים רבים... התיישבות זו, היאחזות בקרקע היא לפי שעה, בתקווה שבמשך הזמן יוכל המקום להתפתח להתיישבות קבע לקבוצה שעלתה... קבוצת שחר נוסדה על ידי הגרעין המצרי שקיבל את הכשרתו בכפר עציון והגרעין הטורקי שקיבל את הכשרתו בטירת צבי. הצטרפו אליהם אחר כך עולים ממרוקו ומטריפולי".
תחנה שלישית: לביא
מתוך "עלונים": "רב גווני הוא המחנה מבחינת הטיפוס האנושי. פליטי גלות אשכנז, שרידי מלחמות, שאריות מחנות ריכוז, ליד נוער יליד אנגליה מדורי דורות. חיילים משוחררים וסטודנטים, סוחרים לשעבר ובני ישיבה, בני עשירים ובני עניים. החינוך המשותף והמעשה האחד היתך אותם לגוף אחד ועשה אותם לגשר חי בין יהדות אנגליה ובין ארץ ישראל ומדינת ישראל... הקבוצה אינה אלא קיבוץ גלויות בזעיר אנפין, שעל אדמת אנגליה רכש הרבה מהטוב שבמדינה זו ואת תמציתו הוא מביא לנו כתרומה לבניין הארץ ולביסוס המדינה... נשתדל לרכוש את יהדות אנגליה למפעלנו ונהנה מהישגיה בשטחים מרובים. ובפרט בהשתלמות מקצועית וטכניקה משוכללת. אף הרבה מהנימוסים, ההווי והאופי המיוחד שלה יכולים לשמש ברכה ותרומה יפה לתחייתנו".
סופו של הגוש הגלילי: בשנת תש"ט גבר השיקול המשקי, וחברי ביריה עזבו את הגליל והצטרפו אל חבריהם ששבו מהשבי הירדני להקים מחדש את עין צורים במקומה הנוכחי בבקעת שפיר.
קב' שחר הקימה את ביתה בספסף, היום מושב ספסופה, אך התפזרה לאחר זמן וחלק מחבריה הצטרפו לבני דרום.
ובאשר ללביא - אתם מוזמנים להתארח במלון רב-כוכבים ולראות במו עיניכם כיצד תרמו הנימוסים, ההווי והאופי המיוחד שלהם לתחייתנו.
נחום ברוכי, בארות יצחק

חסר רכיב