תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

תיכון יבנה

28/01/2008
עמודים שבט תשס"ח (720) 4
מהנעשה בבית הספר בקבוצת יבנה

שגרה, שביתה וחזון
שרה עברון

חודש שבט מבשר על אמצע שנת הלימודים
שרה עברון מספרת על פיתוח חזון בצד ימי השגרה

חודש שבט מבשר על אמצע שנת הלימודים ובבית הספר נמסרות בימים אלה תעודות המחצית הראשונה המסכמות את העשייה הלימודית מתחילת השנה ועד הנה. אנו עסוקים בשגרה: בחטיבה העליונה מתקיימים הטיולים השנתיים ועם שובם של המטיילים מצפים לרבים מהם מועדי החורף של בחינות הבגרות. בחטיבת הביניים נבנתה על ידי הצוות החינוכי תוכנית מיוחדת לשנת השמיטה הכוללת למידה חווייתית ועיונית בכיתות ויום שיא של סיור בנאות קדומים. הנושא הבא שיעסיק את החטיבה הוא שנת השישים למדינה.
השנה, שנפתחה בחילופי מנהלים וכן בכניסתם של מספר בעלי תפקידים חדשים לבית הספר זורמת כסדרה. במהלך החודשים שחלפו מתמודד בית הספר בסוגיות חיצוניות ופנימיות. להלן נתעכב של שתיים מהן: ההתמודדות עם השביתה במערכת החינוך וכניסה לתהליך חזון בית ספרי.
השביתה במערכת החינוך העל-יסודי נגעה ופגעה גם בנו, כשחלק מהמורים בבית הספר החליטו להצטרף לשביתה. בית הספר לא סגר את שעריו אך פעל במשך למעלה מחודש במתכונת משובשת של סגירת יום או יומיים בשבוע בהתאם למצב. השביתה העלתה בחדר המורים וכן בקרב ציבור ההורים והתלמידים שאלות עקרוניות כגון: האם השימוש בשביתה על ידי אנשי חינוך הוא לגיטימי? האם שביתה בבית ספר כשלנו, הנהנה מתנאים משופרים, אכן מוצדקת? האם נכון לעמוד מנגד בעת שרוב מערכת החינוך בארץ נאבקת לשיפור כללי ומתריעה על הידרדרות החינוך כערך? שיח מורכב התקיים בחדר המורים וכן בהנהלה לאורך כל התקופה. מתברר שלא נוכל להפטיר כדאשתקד, ובעידן של הנמכת החומות בין בית הספר והעולם מחוצה לו אנו מוצאים את עצמנו נדרשים לתגובה; איננו נמצאים באי או בבועה - תגובתנו נדרשת וחשובה.

בבית הספר הוקם בתחילת השנה צוות חזון העוסק בברור דרכנו לשנים הקרובות. בימים אלה הורחב הצוות, וקבוצה רחבה של הורים ובעלי עניין בבית הספר הוזמנה להצטרף לשני ימי דיונים, האחד שעסק בערכים עליהם אנו מחנכים והשני שיעסוק בכלים המשרתים אותנו בכך.
בין היתר, אנו שואלים את עצמנו:
· מהם הערכים אליהם מחנך בית הספר?
· באילו כלים נשתמש להנחלתם?
· מיהו קהל היעד שלנו? באילו שלבים אנו רוצים ויכולים לקלוט?
· האם אנו רוצים להיות בית ספר קטן או גדול?
· מה מקומה של הפנימייה והאם היא נותנת מענה חינוכי הולם לציפיות שתלינו בה?

כרגיל בחינוך, אין רגע דל, ולצד השאלות הגדולות של שימור ייחודו של בית הספר שלנו וכיווני צמיחתו (המקבילות לשאלות המעסיקות את התנועה כולה) אנו עסוקים ב"ללמוד ולקיים לשמור ולעשות".

חסר רכיב