תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

על המדף

02/01/2008
עמודים טבת תשס"ח (719) 3
מעט מן האור

מעט מן האור – בראשית
חנן פורת
הוצאת: ספריית בית אל

הישן יתחדש והחדש יתקדש
ספר חדש לפרשת השבוע
מעט מן האור


הגיעה שנת השבע!
שבע שנים, מרגע שפרש מן הכנסת, מוציא לאור הרב חנן פורת, חבר קיבוץ כפר עציון, את גיליון פרשת השבוע "מעט מן האור". עכשיו הגיע הזמן לקבץ את הפירות לספר - שבעה מאמרים לכל פרשה – והראשון: ספר בראשית.
חנן: "ראשית לכל, עליי להודות לחברי בכפר עציון, שמאז עלייתנו לקרקע, בכל שבת אני נותן שיעור בפרשת השבוע. דרך השיעורים האלו הגעתי לתובנות ולמבטים חדשים. לפני שבע שנים, לא נפוצו כל כך גיליונות פרשת השבוע, ואני ראיתי בדרך זו הזדמנות להעביר מסר לציבור. לחבר ישן עם חדש, להראות שהתורה מדברת אל כולם ומתחברת לכולם. אלו גם החיים שלנו בקיבוץ הדתי". על שתי תודות חנן אינו מוותר: תודה גדולה למורה הדגולה של לימודי פרשת השבוע נחמה לייבוביץ ז"ל ותודה שנייה לרכזת המערכת מיכל רוזיליו, ה'מוציאה ומביאה'. גיליונות הפרשה מודפסים רק בשבוע הפצתם (וזאת יש לדעת, כי עיתונות מסוג זה, נוהגת להיות מוכנה זמן רב מראש). חנן: "אנשים חיים את פרשת השבוע, קשה לכתוב משהו על פרשה שנקרא רק בעוד חודשיים".

מה השתנה הספר הזה מן הגיליונות?
"העריכה, שלא כפי שניתן היה לחשוב, היא עבודה גדולה. זו הייתה הזדמנות לפתוח את המאמרים שוב. להוריד היכן שצריך, להוסיף היכן שניתן".
הספר מעוצב באסטטיות רבה, שאינה מוכרת תמיד בהקשר לספרי קודש. לכל פרשה שער ובו תמונה צבעונית. התמונות אינן רק איור אלא תוספת של פירוש כמו דימוי האבות: אברהם – הר (פרשת לך לך), יצחק – שדה (פר' תולדות) ויעקב – בית (פרשת וישלח). היחס המיוחד לאמנות ניכר גם בחידוש המייחד את הספר, דפי ה"מדרשיר", שהם "אופציה להחזיר את העדנה ללימודי הספרות והשירה למגזר שלנו". ב"מדרשיר" מביא חנן שיר המתחבר לפרשה או לנושאים המדוברים בצורה אישית.
חנן: "עיקרו של הספר הוא דבר התורה החותר לפשוטו של מקרא. שלושה דברים חייבים להתקיים בדבר התורה – פשוטם של דברים, חידוש ומסר רלוונטי. באומרי מסר איני מדבר על פוליטיקה דווקא, בוודאי לא על פוליטיקה הכוללת היבטים מפלגתיים וכו', התנ"ך מלא במסרים - מסרים לאומיים לצד מסרים אנושיים (בנושאים כמו עקרות, הורות, מתח בין אחים ועוד) – הדיונים בפרשות נוגעים בספקטרום רחב של נושאים, וכל אחד יכול למצוא לעצמו מקום גם אם אינו מזדהה פוליטית. מעולם לא הרשתי לעצמי לעגל פינות בכדי למצוא חן".

מה בהמשך?
בימים אלו, אנו מסיימים לקרוא את ספר בראשית... עד לשנה הבאה. ספר בראשית הוא ספר של הבעה אנושית המלווה אותנו כל הזמן. כעת, אנו עובדים על ספר 'במדבר' על מנת שיצא לאור בזמן קריאת פרשות השבוע של ספר זה. ובשנתיים הקרובות מקווים להוציא לאור את כל חמשת הספרים.
ונסיים בדבריו של חנן:
"יהי רצון שיזכה ספר זה להעלות מעט מן האור הגנוז בתורה ויהא בו נחת רוח לכל הצמאים לא רק ללמוד תורה אלא גם לחיות תורה – המאירה באור חדש לכל דור".

גילה קפלן
במסגרת נפרדת
מעט מן האור – בראשית
את הספר ניתן להזמין במרוכז דרך מזכירות הקיבוץ הדתי בעלות של 70 ש"ח


על נהרות ועל ימים

ליליאן דבי-גורי

הוצאת כרמל, ירושלים

תשס"ח 2007

 

ספר שירים מקורי ומפתיע

 

הדבר הבולט בשירה של ליליאן דבי-גורי הוא העדר אופנתיות

 שירים הרי מתפרסמים כיום למאותיהם, וגם בטובים שבהם לא תמיד ניתן לגלות חותם אישי ברור לפעמים נדמה שמאחורי עשרות שמות מסתתר שם אחד, או דרך כתיבה אחת, או סדנת ייצור אחת משוררים בעלי קול אישי אמיתי הם די נדירים

 

 

שנים רבות עבדה ד"ר ליליאן דבי-גורי כמרצה וחוקרת באוניברסיטת בר אילן, ונודעה כמומחית לשירת אורי צבי גרינברג; ספרה הראשון שנקרא "שירים" יצא לאור בהוצאת "עקד" בשנת תשנ"ג וגילה את הפן המשוררי שבה. ספרה השני שיצא לאחרונה מגלה משוררת מקורית ומפתיעה.

הדבר הראשון הבולט לעין הוא העדר אופנתיות. שירים הרי מתפרסמים כיום למאותיהם, וגם בטובים שבהם לא תמיד ניתן לגלות חותם אישי ברור. לפעמים נדמה שמאחורי עשרות שמות מסתתר שם אחד, או דרך כתיבה אחת, או סדנת ייצור אחת. משוררים בעלי קול אישי אמיתי הם די נדירים.

"על נהרות ועל ימים" כתוב בסגנון שקט, בקצב אטי, בתמונות לא סוערות ולא מסובכות; במקצב מתון ומהורהר. הוא משלב רגש והגות, זיכרונות ותובנות, כאשר החוויה עוברת דרך התודעה המשקפת ובוחנת. אין בשירים מניפולציות מילוליות ואלמנטים של ראוה, אלא פשטות יפה ובהירה שאינה פשטנית.

הספר מחולק למדורים מדורים המקיפים את השלבים בחייה של המשוררת, מילדותה ועד זקנתה, כאשר היסוד האוטוביוגרפי משותף לכל החלקים. השירים עוסקים בנושאים רבים: זיכרונות מבגדד, המעבר לישראל, רשמים מירושלים ותל אביב, תהיות על מהות החיים וממשותם; פורטרט של ברוך קורצווייל, שהיה אב רוחני וידיד אישי.

אתמקד בשניים מהמדורים שבספר, אחד מתייחס לראשית החיים והשני לשלביהם האחרונים. בפרק הפותח "על נהרות ילדותי – זיכרון לבבל" מופיעים שירי ילדות דרך המבט המשחזר של האני הבוגר. חוויותיה של הדוברת עומדות בסימן החידה והפלא, הספונטניות והדמיון, והמראות המתוארים דמויי חלום. חלק זה בספר אינו דומה במאומה למה שקרוי "שירה אתנית" אלא מזכיר דווקא את "ספיח" של ביאליק בהמחשת העוצמה של מראות הילדות. בשירים אלו מופיעות רמיזות ממגילת "איכה", אולם נהרות בבל אינם נהרות הקינה הלאומית, אלא מאגרים אישיים של ברכה ושפע, ובהם היא נזכרת בהגיעה למקומות צחיחים המייבשים את נפשה.

החלק המעניין והמרתק ביותר לטעמי קרוי בשם "בלות", ומתאר באומץ את חוויותיה של אישה מבוגרת. אלה שירים קצרים שבתמונות תמציתיות ואינטנסיביות מעלים את החוויה האוניברסלית של אובדן היופי, הנעורים והנשיות. בשיר ללא שם בעמ' 67 מתוארת הבלות כמו פרדה ממטוס שהוא הנשיות. בשיר "החלוף" (עמ' 68) מתוארות תמורות העתים האישיות כמו ברד המכה בעורף. בשיר אחר (עמ' 70) השנים הן כמו בנותיו של אבא גוריו וכמו הבנות הרעות של המלך ליר. ובמקום אחר מובע הניגוד בין המהות הפנימית לבין "לובן סמרטוטי שיער" (עמ' 70).

נראה שתהום פעורה בין התמונות הקשות של "בלות" לבין אווירת החלום האופפת את שירי הילדות. אולם בשני הפרקים בולטת האותנטיות האישית שמגיעה למעלה של חוויה אוניברסלית, כאופייני למיטב הליריקה. הספר כולו מיוחד במינו, אישי בסגנונו, ומתאים לא רק לחובבי שירה מושבעים, אלא גם לסתם קוראים המחפשים את עצמם וזולתם באספקלריה של אמנות השירה.

 

ד"ר רבקה שאול

משואות יצחק

חסר רכיב