תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

לומד הכל מחדש

24/12/2007
עמודים טבת תשס"ח (719) 3
לומד הכל מחדש

סיפורו של לורן בלום
ושל מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה
רחלה הגר-הלר

הקדמה
לפני כשלש שנים סיימתי את לימודי במרכז הבינלאומי לקידום כושר הלמידה, מיסודו של הפרופ' ראובן פוירשטיין. במשך שנתיים למדתי אבחון דינאמי L.P.A.D וכן העשרה אינסטרומנטאלית. כמאבחנת נעזרתי במטפלים השונים בעלי המומחיות המקצועית על פי תורתו של פרופסור פוירשטיין - מרפאים בעיסוק, קלינאי-תקשורת, עובדים סוציאליים וכן בפסיכולוג שלנו – יצחק בירמו ועוד. במשך השנים פגשתי אנשים מאוכלוסיות מגוונות, שבאו למכון – מורים וצוותי הוראה, יועצים חינוכיים ומאבחנים, הורים וילדיהם, קצינים מבית הספר לפיקוד ומטה וטייסים.
הפוקדים את הבית באים מכל קצוות הארץ. תורתו של הפרופ' פויירשטיין מושכת אותם, ותואמת לאמונותיהם ולדעותיהם המקצועיות-הפדגוגיות והאישיות.

הקפה של לורן
בסוף השנה האחרונה ללימודי במכון נפתח בקומת הכניסה בית קפה קטנצ'יק – "הקפה של לורן". שלושה שולחנות, ועל כל אחד – פרח טרי באגרטל נחמד. מהתנהלותו של לורן הבנתי כי הבחור בתהליך שיקום. התרגשתי מאוד, כשראיתי כיצד ניתנת הזדמנות לבחור הנחמד להתפרנס בכבוד ולהשתקם. הסטודנטים במכון, הצוות והמבקרים הרבים יכולים לקנות קפה, לחמנייה וחטיפים שונים. וכתוספת - חיוכו הגדול של לורן - חינם אין כסף...
מיכאל בן-אדמון, חבר שדה אליהו סיפר לי את סיפורו של לורן, אותו הוא מכיר עוד מצרפת, ועדכן אותי. התרגשתי. יצרתי קשר טלפוני עם לורן כדי לשמוע את סיפורו מכלי ראשון. והכל כל כך אופטימי... להלן סיפורו בגוף שלישי:
לורן (35) למד בישיבה על יד פריז, ומיכאל, חברו הטוב, היה החברותא שלו. לפני 18 שנה עלה לורן ארצה, התגייס לצה"ל ושירת בנח"ל. בגיל 26 ניהל לורן בית קפה בשם "שאגאל", במדרחוב בן-יהודה בירושלים. לפני 5 שנים, בפיגוע טרור שהיה במקום, נהרגו עשרה אנשים. לורן נפצע קשה ביותר, ופרפר בין חיים למוות במשך חודש וחצי. משחזרה הכרתו, הוא לא זיהה את הוריו ואף לא איש מבני משפחתו... הוא הועבר לשיקום. כבר שם הוחל בטיפול על פי שיטת פוירשטיין לפגועי ראש. עקב מוגבלותו הפיסית הרבה, נזקק לורן למטפל צמוד 24 שעות ביממה במשך שנה וחצי. לאחר מכן עבר לורן להתגורר בדירה עם שותף, כחלק מהתפיסה שיש לנהל חיים עצמאיים בתוך הקהילה. ההתמודדות מציבה רף גבוה, המביא ליצירת מוטיבציה וצורך להשתנות ולהתקדם כל הזמן; אין לדרוך במקום. לפני כשלש שנים נפטרה אמו של לורן, עובדה מצערת שהקשתה עליו בתפקוד היומיומי.
כשעשה לורן את חנוכת הבית הוא הזמין את כל השכנים, וביניהם את אלישבע, שהתגוררה בדירה שמתחתיו... לפני שלושה חודשים הם התחתנו. אלישבע לומדת כיום לתואר במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב.
השיחה הטלפונית עם לורן התארכה, יש ללורן קושי לשלוף מילים ושמות. הוא מציין כי בפוירשטיין מטפלים בו נהדר, אנשים נפלאים, אנשים נהדרים. מהעבר השני של הקו נשמע צלצול טלפון, ולורן עובר ממכשיר למכשיר ומשפה לשפה. הלוואי עלי...
לורן ביקש להוסיף, שגם כיום הוא אוהב לצאת לבלות ולשתות בבתי קפה. הוא לא מפחד בכלל. ההחלטה לפתוח בית קפה במרכז פוירשטיין נבעה מהעובדה, שזה פחות או יותר מה שהוא יודע ומכיר.
זהו סיפור של השגחה, מעשה נסים, ושל אנשים טובים מבית מדרשו של הפרופ' ראובן פויירשטיין ושל בנו, הרב רפי פויירשטיין, המוכר לנו כראש רבני צהר ומשמש כסגן יו"ר המרכז הבינלאומי לקידום כושר הלמידה.
לורן מזמין אתכם לבקר במרכז פוירשטיין, שברח' נרקיס 47, על יד גן וריאטי.

מובאות (יש לי תמונות מאוד יפות, המובאות יכולות להיות מעין כיתוב לתמונות):
1: המבקרים הרבים יכולים לקנות קפה ולחמנייה. חיוכו הגדול של לורן, כתוספת - חינם אין כסף...
2: ההתמודדות מציבה רף גבוה, המביא ליצירת מוטיבציה וצורך להשתנות ולהתקדם כל הזמן; אין לדרוך במקום






(במסגרת בצד)
מכון פויירשטיין – לקידום כושר הלמידה
המרכז הבינלאומי לקידום כושר הלמידה נוסד על ידי העומד בראשו, פרופ' פוירשטיין, חתן פרס ישראל בחינוך. למרכז 67 סניפים ב- 45 ארצות, המפעילים ומיישמים את תכנית ההעשרה האינסטרומנטלית, האבחון הדינאמי LPAD ושיטת ההתנסות בלמידה מתווכת. השיטות מתורגמות ל- 19 שפות כולל יפנית, סינית, קוריאנית, אנגלית, ספרדית, ערבית, פורטוגזית, צרפתית, גרמנית ועוד. פרופ' פוירשטיין, שהיה המנהל הפסיכולוגי של עליית הנוער, פיתח שיטה חדשה, הבודקת לא את הידע הקיים, אלא את יכולת הלמידה של הפרט ומקנה לו את דרכי הלמידה. דרכי הלמידה מועברות בתיווך. זוהי אחת ממילות המפתח - התיווך הנכון של המתווך ללומד הוא המאפשר טרנספורמציה - העברה של הנלמד - ככלי חשיבה ולא כחומר וכתוכן לימודי ספציפי לשדות אחרים. מערכת הכלים שפותחה על ידי פרופ' ראובן פוירשטיין והרב רפי פוירשטיין, מאפשרת לגננת, למורה, למטפל המקצועי ולהורים לתווך לילד בצורה אינטנסיבית.
הנחת היסוד היא, שניתן להאיץ תהליכי התפתחות קוגניטיביים, אף מעבר לצפוי, באמצעות תהליכי תיווך אינטנסיביים.
בנוסף לתכנית ההעשרה קיימת שיטת אבחון, הבודקת את כושר הלמידה. כבר בשלב האבחון יש תיווך, וניתן לצפות בשינוי ממפגש אבחוני למשנהו.
וכך דיווח הרב רפי פויירשטיין לועדת החינוך, התרבות והספורט בעת דיוניה על התכניות לקידום כושר הלמידה: "התכניות שלנו קיימות למעלה מ-40 שנה ב- 74 סניפים ב- 35 ארצות. היום יש הבנה, שיש לטפל בלמידה כנושא לימודי - בדיוק כמו שיעורי מתמטיקה. יש ללמד בצורה שיטתית. צריך להפוך את צורת החשיבה למשאב לאומי. דוגמה להצלחת התכנית - ילדי הגן באלסקה היו מתחת לסף הנורמה האמריקנית. תוך שנה אחת אחרי שלמדו את התכנית הגיעו לאחוזון ה- 92"!!!
המדובר בתכנית של העשרה אינסטרומנטאלית. אין מדובר בכלי נגינה אלא בתכנית להוראת כלי חשיבה. זוהי תכנית לימודית המיועדת לפיתוח ולשיקום האינטליגנציה במגוון תחומים.
השיטה מיושמת במגזרים שונים החל מבית הספר לטיסה של חיל האוויר והמכללה הצבאית לפו"מ, עבור בבתי ספר בחינוך הרגיל והמיוחד ועד למרכזי קליטה ואוכלוסיית גיל הזהב.
חסר רכיב