תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

המגמה: אמנות

22/05/2007
עמודים אייר תשס"ז (713) 7
המגמה – אמנות
גילה קפלן

"רציתי להיות מורה לאמנות כדי לתת לתמידים את מה שאני לא קיבלתי
בתיכון והיה לי חסר מאוד" אומרת זיווה ווייס
שיחה על לימוד, אמנות, דת וכל מה שביניהם

זה היה ערב חגיגי; ההמונים גדשו את המקום - הורים גאים, בני משפחה ומתעניינים 'גרופים' של המגמה וסיירו בחדרים (שהיו אולם ספורט ומלתחות). הנרות דולקים, הקולות מהדהדים, האורות מסתובבים – ציורים, פסלים, מיצבים - תערוכת בוגרי המגמה לאמנות ועיצוב של בית ספר שק"ד.
למחרת, באור השמש הבוהק, ללא נוכחות ההמונים, אך עם אורחים ש'קפצו' לרגע לראות את מה שהחמיצו, אני נפגשת עם זיוה וויס (שלוחות), מרכזת המגמה זה 11 שנה – מיום היווסדה.
זיוה (לבית גרינשטיין), בת עין צורים, נשואה לשאולי וויס – ואם לחמישה. הגיעה לבית הספר כמורה לאמנות לתלמידי חטיבה (ז'-ט') לאחר לימודי אמנות במדרשה לאמנות ברמת השרון.
כיצד הוקמה ה"מגמה לאמנות", מי לומד בה ומה לומדים?
לפני 11 שנים החליטה מנהלת בית הספר התיכון דאז, מרים בר יוסף, על פתיחת המגמה. בשנה הראשונה לימדו בנוסף אלי גם קני גולדמן (שלוחות), מורה לפיסול ודבורה ליס (שלוחות), מורה לתולדות האמנות. התחלנו עם 8 תלמידות (סיימו חמש) שניגשו לחמש יחידות בבגרות באמנות. שנה לאחר מכן הצטרפה אלינו דבורה נחום (בת שדה אליהו והיום כפר מחולה) כמורה לעיצוב גרפי. עם השנים גדלה הקבוצה והיא כוללת גם בנים. בשנים האחרונות התחלף חלק מצוות ההוראה.
התלמידים מקבלים 4 שעות עבודה מעשית (ציור ופיסול) בשבוע, שזה מעט מדיי ומתסכל. לכן אני שמה דגש על העמקה וחשיבה, על מנת לתת ביטוי לאמת של כל תלמיד. בתחום 'תולדות והבנת האומנות' לומדים אדריכלות, זרמים באמנות, אמנים חשובים, טכניקות, ניתוח יצירות והשוואה בין יצירות. בכיתות י"א – י"ב לומדים על אמנות יהודית.

מה הקשיים הניצבים בפני מורים לאמנות בבית ספר דתי?
בתחום תולדות האמנות והבנת האמנות בהם יש הרבה תמונות הנוגעות בגוף האדם, יש תוכנית חליפית לבתי ספר דתיים, אנחנו משלבים גם תכנים כלליים, כשאני משמשת כ'פילטר' ולא נותנת להציג הכל. באופן אישי אני לא מאויימת מתכנים שונים. חשוב לי להגן על התלמידים ולכן בפרויקט הסיום אי אפשר להביא עירום (בכל שנה יש מי שרוצה לעסוק בנושא שקשור לגוף) – דבר שיפגע בתלמידים יותר ממה שיועיל להם. למדנו זאת בעקבות עבודה (טובה) שכן הוצגה, לאחר שהתייעצנו עם רבנים. החברה שלנו מורכבת מגוונים שונים, והמגבלות המוטלות על התלמידים שלנו הם חינוך להתחשבות. החכמה היא לא להגיד לא אלא להגיד מה כן, למצוא דימויים ואפשרויות. השנה לדוגמה, אחת העבודות עסקה בנושא ההטרדה המינית, כשתפוח משמש סמל ל'אישה', השימוש בסמל גרם לעבודה להיות משמעותית הרבה יותר.

במקומות רבים שיעורי 'אמנות' הופכים למפלט לתלמידים שמתקשים עם המסגרת. איך יוצרים מצב שהמגמה לאמנות היא מגמה מצטיינת?
המגמה לאמנות בשק"ד פתוחה בפני כולם! וזו הדרך שאני מתווה, לתת הזדמנות להוציא מכל אחד את המקסימום שלו. נכון, לא כולם יודעים לצייר, אך מי שבוחר להיות כאן, יקבל הכוונה על מנת שיצליח. הדרישות גבוהות (יש בגרות בסוף – לא לשכוח) – ויש תלמידים שבזכות המגמה לאמנות לומדים. תוך שנתיים הצלחנו לייצר לנו שם טוב וכבונוס, הבנים לומדים שמותר להם להתבטא.
המגמה גם יוצאת לסיורים; למוזיאונים ולמפגשים עם אמנים שונים. בנוסף אנחנו עומדים בקשר עם תוכנית הלימודים הכללית, וכך, לדוגמה, כשתלמידים נסעו לבית המשפט העליון, הדגשנו את המבנה והאדריכלות של הבניין, כתוספת לכל מה שהמקום מייצג.


ריכוז מגמת אמנות דורש הרבה זמן, כח ואמונה בדרך. מה מניע אותך, מה גורם לך להמשיך?
המקום הזה שיוצרים בו אמנות חשוב לי מאוד. השילוב של קשר עם תלמידים ואמנות ממלא אותי. רציתי להיות מורה לאמנות כדי לתת לתמידים את מה שאני לא קיבלתי בתיכון והיה לי חסר מאוד. ביום בו ארגיש ששבעתי – לא אהיה כאן.
ואני מאחלת ומייחלת, שהיום הזה יגיע בעוד הרבה מאוד שנים.


חסר רכיב