תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

יגיע כפיך

22/05/2007
עמודים אייר תשס"ז (713) 7
"יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך"
על גן פסלים בעין הנצי"ב
בוצי רינות

על גינה בה פורחים עלעלים מאבן
תורה ועבודה בגיל השלישי

בחוג המשפחתי של חמולת שטאל-בן זאב הוא ידוע בשם 'דוד אהרן' (כמובן באקצנט ייקי כבד). בעין הנצי"ב, הוותיקים קוראים לו בשמו הגלותי, 'פלוטק', ואילו הצעירים קוראים לו פשוט בשמו המלא.

אהרן אינו איש דברים, למרות שבשנים לא רחוקות היה קולו נשמע באספות החברים. אהרון הוא איש של מחשבות, איש לומד שלימד את עצמו ואחר כך לימד גם אחרים.
המבוגרים שבינינו הכירו אותו כדייג, וכמי שחנך מספר לא קטן של חברי גרעינים ובני משק ולימדם עבודה קשה ומסירות לעבודה. חום השמש היוקדת של עמק בית שאן, שהשפיעה עליו את חומה במשך שנים רבות, לא פגעה במאומה בסקרנות הטבעית-אינטלקטואלית, ברצון לחיות חיי תורה ורוח לצד חיי עבודה, וביכולת לתכנן דברים מראש בראיה נכונה ובריאה - ולמרחוק.

הפעם התכנסנו לא לדברי תורה ורוח אלא לכבודו של גן הפסלים הקסום הנמצא ליד בית משפחת בן זאב.
כיצד התגלגלת למחוזות האמנות?
בצד עיסוקי הקבוע בלימוד תורה לשמה, עם התקרבי לגיל מתקדם, החלטתי להכין לעצמי את שנות הפרישה מעבודה, ולמצוא עיסוק לשעות הפנאי, עיסוק אשר ייתן משמעות לזמני הפנוי, וחשוב, לא פחות, לא יטריח אחרים.

וכך לאחר שנות עבודה ארוכות וקשות פנה הדוד אהרון ללימודים לפי סדר העדיפויות שלו - ורק שלו: תחילה למד יהדות בישיבת "מרכז הרב", בתוספת לימודי היסטוריה יהודית כשומע חופשי באוניברסיטה, והוסיף ושמע שעורים נוספים כמיטב יכולתו - ובכוחות עצמו.
לאחר מכן פנה ללימודי אמנות בדגש על פיסול במכללת יזרעאל. למד ציור אצל חסידה בשלוחות, והמשיך בחוגים שונים, ככל אשר מצא לנכון לו. הרעיון בכללותו היה להפעיל את הראש, ולעבור עם הזמן להפעלת הידיים, לפי הכוח והיכולת...
והגן שליד הבית הוא אחד מן הפירות שבשלו בשנות הלימודים.

"חשוב לציין", מדגיש אהרן חזור והדגש, "יש להתכונן לגיל השלישי, להכין את תקופת הפרישה,
ולתת לה משמעות ותוכן אמיתיים".

על ספסל אבן, בינות לפסלים מרשימים וכשפנינו אל הגן, צופים בהמראת בוקר של חסידות על רקע שמי אביב מוקדם, אנו פוצחים בראיון קצר.
איך התחיל הכל?
הייתה לנו גינה גדולה, שבשלב מסוים התקשינו להשתלט עליה. בחרנו לרפד אותה בחצץ צבעוני
ולמלא אותה בפסלים,שהלכו ורבו עם הזמן. עם זאת ,יש מקום גם לצמחיה פה ושם, וכולם חיים ביחד.
אילו נושאים חביבים עליך ובאיזה חומרים אתה משתמש?
חלק ניכר מן הפסלים הם פיגורטיביים, בחלקם הפנים שקועות באבן.
נושא האדם הוא הנושא המעניין את אהרן, והפנים השקועות הן תוצאות התלבטותו והתייעצות עם רבנים בנושא ההלכתי של "לא תעשה לך...".
הפסלים עשויים מחומרים שונים, בתחילת דרכו עבד הרבה באבן. יש פסלים המשלבים אבן ומתכת, וכן פסלי עץ - בעיקר מגזעים. "אני משתמש בכל מה שמצוי וניתן להשיג כמו - בטון יצוק, חוטי ברזל...". לאחרונה, משנתמעטו הכוחות הפיזיים, מרבה אהרן לפסל בפלציב נושאים כמו אגדות ילדים וחיות שונות, לשמחת הילדים בכלל, והנכדים הפרטיים בפרט.

ספר על פסלים מיוחדים כאן בגינה?
יש לי כמה פסלים שעשויים על פי עבודות אמנות מפורסמות;
פסל מחוטי ברזל על פי הפסל המפורסם של רודן - "ההוגה", וכן פסל על פי הציור "הצעקה" של מונק. פסל נוסף ובו חמש דמויות במגבעות - על פי ציור של ראובן – "החוגגים במירון", וכן שלש דמויות על פי הפסל המפורסם – "לא שומע, לא מדבר, לא רואה".
הנושאים יכולים לצוץ בכל מקום, כמו למשל דמותו של אטילה מלך ההונים, שנתקלתי בה באחד הספרים והיא הפכה לנושא של כמה מפסלי.
בגן משולבים גם פסלים של עלים מאבן ובעלי חיים כמו זוג יונים בתוך שובך מאולתר מצינור,
כבשים וגם עלעלים מאבן ה"פורחים" בגינה.

"הוי מתלמידיו של אהרן ..."
יכולנו לשבת עוד זמן רב ולנתח כל פסל ופסל ועוד היד נטויה, כל זמן שהקב"ה נותן כח לעשות...
אהרן חוזר ומדגיש כי זאת הדרך שהוא מציע לבני הגיל המתקדם - למצוא עיסוק שאינו עבודה ולהתמסר לו בשנים האלה.

עין הנצי"ב
חסר רכיב