תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

מר בטיחות

26/02/2007
עמודים אדר תשס"ז (711) 5
"מר בטיחות"
יעל ידידיה

מה הסיבה השכיחה ביותר לתאונות הדרכים?
האם יש דרך להלחם בהן?
לישראל רותם, 'מר בטיחות' של המועצה האזורית בקעת בית שאן וחבר שלוחות
יש תשובה ברורה – חינוך, חינוך וחינוך

ישראל רותם, חבר שלוחות, בן 68, אב לששה וסב לשנים-עשר נכדים, נחשב במקומותינו (קרי: בקעת בית-שאן) כ"מר בטיחות" בתעבורה בכבודו ובעצמו.
בתפקיד קצין ביטחון בכיר בתעבורה וכן כמנהל מטה בטיחות בדרכים של המועצה הוא משמש למעלה מעשרים שנה(!). בתוקף תפקידיו הוא אחראי לצי הרכבים במועצה ובמפעלים האזוריים, להסעות בטוחות לבתי-הספר ולבטיחות ביישובים.
הנושא כה קרוב ללבו שדומה כי כל הנוגעים בדבר - הורים, תלמידים, נהגי המועצה, מוסדות אכיפה ומוסדות ממשלתיים הקשורים לתנועה, לתאונות, לתשתיות ועוד – מכירים אותו ואת נחישותו הבלתי-מתפשרת בנושא.
הוא חולש על נושאים רבים שאת חלקם המציא או פיתח. ביניהם:
הוא בקשר ישיר עם נהגי המועצה ודואג לצי הרכבים – אחזקה בטיחותית, רישיונות, ביטוחים ועוד.
להסעות הילדים לבתי הספר וכן למוסדות החינוך המיוחד ולפעילות הבלתי-פורמאלית, הוא נותן דגש חזק ומיוחד: "עם נושא ההסעות אנו מתמודדים יום-יום ושעה-שעה. ויש מה לעשות. חינוך וחינוך וחינוך", הוא אומר.
התפרעויות של תלמידים ואי-ציות לחגירת חגורות בטיחות גוררים פעולות חינוכיות מצד אחד והשתלמויות והעשרה מקצועית לנהגים מצד שני. כל תאונה בה מעורבים אוטובוסים המסיעים ילדים – נלמדת על ידי כלל הנהגים ומופקים ממנה לקחים.
אחד הדברים המיוחדים למועצה נובע מההקפדה הבלתי מתפשרת של ישראל: הוא המציא למובילי המשנה רישיון מיוחד להסעת הילדים. מה זה אומר? נהגי המשנה להסעות מתקבלים אצלו (מחברות קבלניות) רק לאחר בדיקה מדוקדקת וקפדנית. מי שעמד בדרישות – מקבל רישיון מיוחד ורק הוא רשאי להסיע ילדים. אך לא די בכך – יש פיקוח צמוד, והיה ונהג ללא רישיון "הסתנן" חלילה להסעות – הוא מסולק בבושת פנים!
נהיגת צעירים – היא הפייבוריט שלו. בתוקף תפקידו הוא דואג שיתבצעו פעולות הסברה וסדנאות (ביניהן "נהיגה צעירה" ול"נהוג ולשרוד" לכיתות הבוגרות), השתלמות רכיבה על אופניים עם קסדות, תכנית זהירות בדרכים (זה"ב) במתנ"סים ועוד. הוא מערב בתוכניות אלו לא רק ילדים ובני נוער אלא גם מחנכים והורים.

כמעט כל הפעילויות הללו של ישראל מתמצות במדור קבוע בעיתון "בבקעה", הנקרא "ונשמרתם מאד לנפשותיכם..". את המדור הזה אין הוא מפספס במשך 15 שנה!
בכל מדור מתוארת תאונה שהתרחשה בחודש האחרון בעמק. בעזרת תמונות הוא מסביר אותה ומפיק לקחים מבלי לזהות את הנהג, כשהמטרה היא ללמוד ממנה ולא לשוב על הטעות שגרמה לתאונה.
במקביל, אם יש גם גורם תשתיתי – הוא פונה לרשויות כמו מע"צ, כשהוא דורש תיקון תשתיות, הוספת תמרור וכדומה.
"מניסיוני אני יודע", אומר ישראל, "שמרבית תאונות הדרכים קורות בשל הגורם האנושי, וזאת ניתן לתקן אם מלמדים, מסבירים ומביאים למודעות. ואם המדור ימנע תאונה אחת – דייני!"
- - -
במסגרת נפרדת:
ונשמרתם מאד לנפשותיכם...
כתב: ישראל רותם
צילם: גד להמן

רחיצה בדרך הטבע

המקום: כביש 669, נחל עמל (האסי) ליד ניר-דוד.
נסיבות התאונה: הנהגת, מאחד מקיבוצי הסביבה, "פספסה" את הכביש מסיבה לא ברורה, ריחפה מעל מעקה הבטיחות ונחתה בנחל. במזל יצא דייג שעמד במקום טביעת הרכב מן המים, דקות אחדות קודם להתרחשות התאונה.
במזל יצאה הנהגת ללא פגע.
מסקנה: יש לשים לב לכביש ולהיות ערניים, גם אם הנוף יפה ומושך להביט בו. כמו כן רצוי לשטוף את האוטו בדרכים המקובלות.
סעו בזהירות!

חסר רכיב