תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

ברכת התנועה בכנס היובל למדרשה

27/06/2011
http://www.kdati.org.il/info/amudim/amudim.jpg
עמודים סיון תשע'א (6) 749
ברכת התנועה
מתוך ברכת נחמיה רפל, מזכ"ל התנועה בכנס יובל למדרשה מֵאֵת ה' הָיְתָה זֹּאת, הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ. זֶה-הַיּוֹם עָשָׂה ה', נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ. בעיניי כל הערב הזה הוא פלא אחד גדול. לפני כשלושים שנה הייתי מחנך של כיתה י"ב בבית הספר בקבוצת יבנה, וארבע בנות ביקשו שאמצא להן מקום שבו יוכלו להמשיך ללמוד לאחר שיסיימו י"ב. כל השנים הן למדו ביחד עם הבנים, והן ביקשו להמשיך את לימודיהן כמו הבנים. לא מצאתי. היום אנחנו חוגגים לא רק מלאות 25 שנים למדרשה הראשונה המאפשרת לבוגרות בית ספר להמשיך וללמוד תורה ממקום שליבן חפץ, אלא גם את המהפך העצום בלימוד תורה של נשים, ואת הקמתן של עשרות מדרשות נוספות. בעיניי זה פלא ענק. אלפי שנות לימוד תורה בעם ישראל זכו כאן לחידוש עצום, ואל יהא הדבר קטן בעיניכם! דוד המלך, נעים זמירות ישראל, היטיב לבטא את הפליאה ואת ההתרגשות שמחוללת שיבת ציון: שִׁיר הַמַּעֲלוֹת, בְּשׁוּב ה' אֶת-שִׁיבַת צִיּוֹן, הָיִינוּ כְּחֹלְמִים. אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ, וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה. אני מסתכל דרך עיניהם של מייסדי הקיבוץ הדתי, ואומר: 80 שנה לאחר עלייתם ארצה והקמת קיבוץ רודגס בפאתיה המזרחיים של פתח-תקווה, אנו רואים שתוצאותיה של שיבת ציון בעת החדשה אינן באות לידי ביטוי רק בעצם העלייה וההתיישבות בארץ חמדת אבות, הגם שבתחום זה – ובוודאי שבעמק בית שאן – שמורה למייסדי הקיבוץ הדתי זכות אבות, אלא שתוצאותיה של שיבת ציון בעת החדשה ניכרות גם ובעיקר בשינוי מהותי באורח החיים היהודי ובמהפך שחל בארון הספרים היהודי. מי יכול היה לשער להיכן תגיע התובנה של שוויון האשה? של שותפות הנשים בעשייה החלוצית? רק לפני כ-100 שנה עונה המשנה ברורה (בסימן קצ"ט סעיף קטן ט"ז) על השאלה מדוע נשים אינן מצטרפות לזימון לאחר הסעודה במילים אלה: "יש לומר הטעם דלא רצו חכמים להטיל עליהן חיוב ברכת הזימון כשהן בפני עצמן, משום שאינו מצוי כל-כך שיהיו בקיאות בברכת הזימון". מה נאמר ומה נדבר ומה נצטדק מול הבנות והנשים תלמידות החכמים שחלקן יושבות כאן? במשך 25 שנה, שנה אחר שנה, לומדת במדרשה קבוצה גדולה של נשים צעירות ואיכותיות, ובצידן לומדות בתוכניות שונות קבוצות נוספות של נשים מבוגרות מאזור הצפון. אלו כאלו השפיעו ומשפיעות לא רק על החברה הישראלית והחברה הדתית בארץ ובעולם, אלא גם על דרך לימוד התורה בישיבות ובבתי מדרש בכל אתר ואתר. אשרי העם שככה לו! בבית המדרש, במבנה ארעי שאינו יותר מקרוואן שבע ימים, קבע הרב אלי כהאן זכרו לברכה את ביתו השני. שם הוא לא רק למד ולימד, אלא גם נפגש וחי. של הרב אלי. רוחו הטובה נפשו הגדולה ונשמתו הפתוחה ודרכו הייחודית מלווות אותנו גם כעת בכל שיעור ובכל דיון. יהי זכרו ברוך. עוד מילה טובה לאכסניה: לקיבוץ עין הנצי"ב. בוגרות המדרשה מכירות היטב את מאור הפנים של חברי הקיבוץ, ואת נכונותם לשנות סדרי תפילה וסעודה כדי לאפשר למדרשה את סדר יומה, תפילותיה וסעודותיה. בשם תנועת הקיבוץ הדתי כולה אני מבקש להודות לעין הנצי"ב על עשייה יומיומית נפלאה שאת תוצאותיה אנו מציינים הערב בשמחה רבה. הרשו לי לסיים בברכה ובתודה לראש המדרשה הרב אביה רוזן, ולצוות המדרשה הוותיק והצעיר, ולהכיר טובה מיוחדת לצוות ההיגוי והארגון של הכנס. עלו והצליחו, ויהי ה' עמכם!
חסר רכיב