תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

אור אדום

25/11/2008
עמודים תשרי - מרחשוון תשס"ט (727) 1
אור אדום

ראובן קמיל

"חברים, במלחמה כבמלחמה - יש לגייס את כל הכוחות למשימות
ראובן קמיל, איש הביטוח שלנו
מזעיק את כולם למלחמה בתאונות הדרכים


כשהכתובת מופיעה על הקיר, אסור לנו להתעלם.
כשמילים בכתובת זועקות, יש לעשות מעשה.
והפעם, כמלווה את התנהגות צי כלי הרכב של הקיבוץ הדתי כבר עשור שלישי, החלטתי לעשות מעשה.

נדע ונעשה
ברצוני להביא לידיעת כל הציבור מעט נתונים ועובדות, ובנוסף להעלות מספר הצעות לשינוי. החלטתי לרתום את כולכם איתי, כמנהל סוכנות הביטוח שדמה, המלווה את הקיבוץ הדתי, מקטן ועד גדול, למלחמה. מלחמה נגד תאונות הדרכים!! בקיבוצים הדתיים.
ראשית דבר, כאיש ביטוח, רצוני לתת הסבר קצר על הכיסוי הביטוחי לרכב.
הכיסוי בביטוח הרכב מורכב מ:
• כיסוי נזקים לרכב עצמו.
• כיסוי נזקים לרכוש של מישהו אחר שהרכב גורם לו.
• כיסוי נזקי גוף לנוסעים ברכב או לנפגעים מהרכב.
ולפיכך, כל נזק משמעותו במקרה "הטוב", נזק כספי לרכוש בלבד ובמקרה הפחות נעים, נזק לגוף.

אם נבחן נתונים של שלושה קיבוצים אקראיים (שאינם בעלי התוצאות הגרועות ביותר) נוכל לראות כי במאה שלושים ושלוש תאונות (שאירעו כאמור בשלושה קיבוצים בלבד!)
12 תאונות גרמו להשבתה מוחלטת של הרכב, כיוון שמדובר בנזק שלא ניתן לתיקון.
133 התאונות עלו לקופת הקיבוצים כ- 500,000 ₪ בגין השתתפות עצמית, אובדן ימי עבודה, השבתת הכלים, הפחתת ערך וכו', זאת בנוסף לפיצוי הכספי שקיבלו מחברת הביטוח. בחלק מהקיבוצים שכיחות התביעות עולה על 85%, דהיינו כמעט כל רכב מעורב במשך השנה בתאונה.
הנורא מכל, הן כמובן התאונות הקטלניות ואלה שיש בהן פגיעות בגוף. מאחורי המספרים היבשים האלה, מסתתרים שמות שכבר לא יהיו איתנו יותר, אנשים שתוצאות התאונות נחרטו בהם לכל ימי חייהם, והם נושאים צלקות ונכות בנפשם ובגופם לכל ימי חייהם, ועשרות משפחות פגועות ודואבות.

חברים, אם נמשיך בדרך הזו, מספר תאונות הדרכים המשוער בקיבוץ הדתי השנה יהיה כ- 450-500 תאונות. מספר התאונות הקטלניות יהיה כ- 42-48!


האם מדובר בקללה הרובצת על ראשינו? האם מדובר בגזרה שלא ניתן להתמודד איתה? התשובה נמצאת בידינו והיא, לא!

מערכה כוללת
הדרך להתמודד עם תאונות הדרכים היא משולבת; מחד, יש להטיל מגבלות על נהגים ותיקים וחדשים, הן כדי לסייע בניסיון והן כדי להרתיע (דרך הכיס); ומאידך כמובן שחשוב להמשיך לחנך ולגדל את דור הנהגים הבא מתוך מודעות לסכנות שבדרכים.

הצעות לדרכי פעולה (א)
הגבלות וקנסות
להלן הצעותיי לדרכי פעולה המגבילות את הנהגים (הצעירים והוותיקים) ומגוננות עליהם:
1. לא ינהג נהג צעיר וחדש ללא מלווה, במשך תקופה של 3 חודשים.
2. לא ינהג נהג צעיר וחדש על רכב מסחרי!
3. נהג צעיר וחדש לא יסיע נוסעים.
4. על רכב מסחרי גדול (לדוגמא: סאוונה) ינהג אך ורק נהג עם 5 שנות ניסיון לפחות.
5. נהג שנקנס על מהירות, על חציית קו הפרדה, על חציית רמזור באור אדום ועל אי ציות לתמרור עצור:
א. ישא בקנס במלואו.
ב. יושבת מנהיגה (לתקופה שיחליט הקיבוץ).
6. נהג שגרם לתאונה עצמית ברכב, ישא בתשלום ההשתתפות העצמית או סכום אחר כפי שיקבע הקיבוץ.
7. נהג שגרם לתאונה שניה במהלך השנה, באשמתו, יושבת מנהיגה (לתקופה כפי שיחליט הקיבוץ), בנוסף לחייבות בהשתתפות עצמית.



הצעות לדרכי פעולה (ב)
הפעלת ילדי הקיבוץ
1. צוותים של ילדים צעירים יעמדו בשער ויציידו כל נהג שיוצא עם רכב מהקיבוץ בסטיקר, תמונה או "מנשר כתוב" מעשה ידיהם: (לדוגמא:"אל תמהר וסע בבטחה כי גם אם תאחר, מחכה לך המשפחה", "על החוק שמור ורמזור אדום אל תעבור")

2. פעילות חינוכית בבתי הילדים שיכולה לכלול: הסברים, תחרויות רכיבה על אופניים באופן בטיחותי, הכנת פוסטרים וכדו.

3. מינוי צוות בטיחות של הילדים, שיהיה קשור אלינו לסוכנות הביטוח ולצוות הבטיחות, וידווח מידי חודש על מצב התאונות, עבירות התנועה ויעביר מידע לחברים בקיבוץ.


יעדים ומשימות
משימתנו השנה הינה להפחית את מספר התאונות.
היעד שנקבע לכולנו הינו: לא יותר מ- 360 תאונות, לא יותר מ- 32 תאונות קטלניות ואפס אבידות בנפש. קשה לנקוב במספרים כאלה כיעד, אבל כל הפחתה מבורכת ומשמעותה של כל תאונה שנמנעת היא חסכון בחיי אדם וברכוש, וללא יעד אין מטרה, ולכן נקבע היעד.
וכל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו.

חברים, במלחמה כבמלחמה - יש לגייס את כל הכוחות למשימות, כי הנזק הנפשי, הפיסי והכספי ברמת הפרט, ברמת המשפחה הקרובה וברמת הקהילה הוא קשה מנשוא, והוא בל ישוער. לא יעלה על הדעת שנשב ונאמר "צריך לעשות משהו" ולא נעשה.
אם נתגייס כולנו, צבא גדול של חברים נחושים, נעשה ונצליח, והתוצאות תהיינה מדהימות.


חסר רכיב