הדור הצעיר בתנועה ״ונדיתע ריש רעונה תריש״ כיתות ח | מחנה גדוד העבודה פעילות בת יומיים העוסקת בבירור ערכי השוויון והשותפות, בערך שלהם בבניית חברה ובקיומה, כל זאת תוך התנסות בעבודת כפיים ותחושה של שותפות בבניית הארץ. במהלך הפעילות מתחברים המשתתפים לעבודת האדמה ולחקלאות דרך הידיים והרגליים, חווים חיי קבוצה ונחשפים לערכי השותפות והשוויון. את הפעילות מעבירים בני נוער בוגרים יותר, משכבת כיתות יא-יב, המתנסים בעצמם כמנהיגים ומובילים. בשני ימי המחנה מתחלקים המשתתפים לקבוצות עבודה שמקבלות משימות. ההתנהלות במחנה דומה לחיי קיבוץ – הם נדרשים לקיים יחסי שיתוף ושוויון בינם לבין עצמם ובין קבוצתם לשאר הקבוצות. המדריכים עוסקים יחד איתם בניסיון ליצור איזונים בין המערכות שונות – אנושיות, סביבתיות וכלליות, הכול באווירה של פשטות נטולת ציניות. ומהחוויה הפרטית מתקדמים לעבר השיתוף הבין אישי והקבוצתי, שמעמיק עבורם את החוויה ומאפשר להם יותר פתיחות וחיזוק תחושת השייכות. המדריכים מגיעים ליום הכשרה לפני המחנה מצוידים בזיכרונות החוויה שהם חוו בהיותם חניכים. כיתות ט | בתוך הזרם ונגדו פעילות בת שלושה ימים ביער בתנאי טבע בסיסיים, שבה כל ׳ (מתקן גדול עשוי סנדות וחבלים ביתה׳קבוצה בונה לעצמה את שעליו הם יישנו). במהלך המחנה מבלים המשתתפים בנחל הבניאס והולכים בקבוצות נגד הזרם הגועש, עוברים מסלולי אתגרים ומכשולים קבוצתיים ואישיים. המחנה מלווה בתכנים חינוכיים תנועתיים וביחידות עיוניות להעמקת החוויה וההבנה. מאז היווסדה ראתה עצמה תנועת הקיבוץ הדתי ככזו שהולכת (כשם ספרו של צוריאל אדמנית, חבר קבוצת בתוך הזרם ונגדו יבנה). בתוך הזרם – כתנועה הבוחרת להיות מעורבת, פעילה ושותפה מלאה בעיצוב דמותה של המדינה. הוגי התנועה סברו שרק על ידי שותפות עם יהודים שבהכרח חושבים אחרת, יוכל עם ישראל להתקדם ולהגיע למימוש ייעודו. ההיבדלות, הניכור, הגאוותנות וההסתגרות – היו בעיניהם מתכון לכישלון. יחד עם זאת, התנועה הלכה תמיד גם נגד הזרם, כשסברה שראוי לעשות כן. עצם העלייה לארץ וההתיישבות בה תוך שמירה על אורח חיים דתי, היה בשעתו אמירה חלוצית ויוצאת דופן, של ״מרד קדוש״ - מרד בעולם היהודי הגלותי תוך שמירה על המסורת והדת (ובכך הלכו במקביל נגד הזרם הדתי ונגד הזרם החילוני). בין הערכים שהעמידה התנועה בראש הפירמידה היו אחריות לכלל החברה וניסיון להכיר ולהבין את הצורך הנבדל של כל הציבור; השאיפה להשתלבות בעולם המודרני מבלי לאבד את העולם הרוחני-תורני; ראיית ערכי הדמוקרטיה כדבר חשוב וקדוש; וראיית החדשנות והיצירתיות הדתית, שרואה את המציאות נכוחה וקשובה לה. לצד זה הם העמידו בראש הפירמידה גם את ערכי העבודה, השוויון, החקלאות, היצרנות וההסתפקות במועט. במחנה נשאל את עצמנו, האם גם אנו נצליח ללכת בדרכי אבות, בתוך הזרם ונגדו? נחדד את ההבנה שההליכה נגד הזרם איננה ערך בפני עצמו, אלא זוהי הכרה בדרך חשיבה עצמאית - הן כתנועה והן כקהילה ואנשים בה. נעמוד על החשיבות המתמדת לבחון האם הכיוון שבו אנו הולכים עם כולם מתאים לעולם הערכים שלנו, או שיש לעשות מעשה וללכת לעתים, באומץ, גם נגד הזרם, תוך נאמנות לעצמנו. המשתתפים מתמודדים בדרכים חווייתיות עם המושג, מעמיקים בהבנת חשיבות הקבוצה, ומחזקים את העשייה המשותפת. הם מתנסים במפגש עם האחר על בסיס כבוד הדדי ושהות משותפת. גם במחנה זה, המדרכים הבוגרים זוכים להעצמה ולחוויה ייחודית כמנהיגים. מסע בין עולמות כיתות י | בין ירושלים לתל אביב - בין קודש לחול מסע להבנת המתחים שבין מחויבות לחירות; בין יחיד ליחד; בין ישן לחדש. לעתים חשים בני נוער יהודים במדינת ישראל שהם תלויים בין שני העולמות. במסע חווייתי מלא משימות, מפגשים ונופים, נברר, נתעמת, נקשיב, נתבלבל, נתרגש ונהנה מתוך המפגש עם האחר, עם פניה של החברה הישראלית ובעיקר מפגש עם עצמנו, עם דרכנו, כיחידים, כעם וכחברה. נכיר נקודות מבט קצת אחרות על ירושלים, כמייצגת את הקודש, ועל תל אביב כמייצגת את החול - האומנם? וכיצד? והיכן מקומנו? ולאן אנו שואפים ללכת וכיצד עושים חיבורים? נציע לחניכים כי רגלינו נטועות בשני העולמות, ושיש לנו ביקורת וחיבור עם שניהם. נגלה שלמעשה המציאות מורכבת ואינה שחור־לבן. החברה שאנו שואפים לקיים היא חברה יהודית, שומרת מסורת, חיוביים מכל אך פתוחה ומעורבת בעולם, שנוטלת ערכים העולמות, תוך ביקורת וחשיבה עצמאית. : היכרות חווייתית עם ערכי המודרנה ועם ערכי היהדות, מטרה ובירור דרכי ההתמודדות עם השילוב ביניהם, וההבנה כי אנו אוחזים בשניהם כאידיאל לכתחילה ולא בדיעבד. : מסע בין העולם המודרני לעולם המסורתי. אופן הפעילות המשתתפים מתחרים בחוליות קטנות ורצים בין משימות וחוויות. כל קבוצה עצמאית בשטח וצריכה לדלג מנקודה לנקודה. המשימות נעות בין שכונות חרדיות למרכזי הערים, בין המסורת למודרנה, ובין ירושלים לתל אביב. במסע משולבים קטעי לימוד וידע, ונעשית צפייה ביקורתית על העולם המודרני ועל העולם השמרני. 44 )1( 801 | עמודים 45 ניסן תשפ"ג
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=